AG Lehr- und Lernforschung

Eismann

Die Arbeitsgruppe Lehr- und Lernforschung der Klinik für Anästhesie und Intensivmedizin der MHH beschäftigt sich mit der Entwicklung von Ausbildungs- und Weiterbildungskonzepten für alle Tätigkeiten in der Anästhesie-, Notfall-, und Intensivmedizin. Ziel dabei ist es, in den Lehrveranstaltungen mit möglichst wenig Aufwand möglichst viel Praxisrelevantes zu lernen und die Anwendungskompetenz lange aufrechtzuerhalten.

Unsere Arbeitsschritte bestehen aus der Ermittlung der notwendigen Lerninhalte, Durchführung eines Aus- und Fortbildungskonzeptes und der anschließenden Evaluation. Um diese Ziele zu erreichen, wollen wir immer wieder zu bestimmten Fragestellungen mit den Menschen in Verbindung treten, die die medizinischen Tätigkeiten tagtäglich in der Praxis anwenden. Umsetzbarkeit und Praxisrelevanz stehen im Mittelpunkt unserer Arbeit.


Projekte

Kooperationen

  • Unsere Arbeitsgruppe unterhält zahlreiche Kooperationen und Kontakte zu abteilungsinternen Arbeitsgruppen und anderen Abteilungen der MHH.
  • Zusätzlich bestehen enge Kooperationen mit der Johanniter-Akademie Niedersachsen/Bremen, dem Deutschen Roten Kreuz Uelzen sowie der Akkon Hochschule für Humanwissenschaften. Wir arbeiten mit Prof. Dr. Dipl.-Psych. Vera Hagemann (Fachgebiet Personalwesen der Universität Bremen) in in einigen Simulationsprojekten eng und vertrauensvoll zusammen. Bei allen Partnern bedanken wir uns für die exzellente Zusammenarbeit.

Kontakt

Mitarbeiter:innen


Publikationen

2023

  • Entwicklung eines Kompetenzkatalogs für Ärzt:Innen in Weiterbildung zur Curriculumerstellung für die Kreißsaaleinarbeitung. Markus Flentje, Hendrik Eismann, Simon Schwill, Daniel Forster, Peter Kranke. Die Anaesthesiologie. DOI: 10.1007/s00101-023-01283-3

2022

  • Correlation between safety attitudes and early adoption of cognitive aids in the German culture sphere: a multicenter survey study. Justus Wegener, Michael St. Pierre, Oliver Keil, Hendrik Eismann. BMC Health Service Research. DOI: 10.1186/s12913-022-08581-3

  • Bedarfsanalyse zur Curriculumsentwicklung für die anästhesiologische Kreißsaalversorgung – eine deutschlandweite Umfrage. Markus Flentje, Hendrik Eismann, Simon Schwill, Daniel Forstner, Peter Kranke. Die Anaesthesiologie. DOI: 10.1007/s00101-022-01172-1

  • Medikamentöse Ausstattung arztbesetzter Rettungsmittel – ist eine präklinische Therapie nach aktuellen Leitlinien möglich? Eike Carstens, Hendrik Eismann, Markus Flentje, Thomas Albers, Lion Sieg. Notfall & Rettungsmedizin. DOI: 10.1007/s10049-022-01036-6
  • Influence of presence in an inter-professional simulation training of the emergency caesarean section: a cross-sectional questionnaire study. Markus Flentje, Vera Hagemann, Lars Brodowski, Spiyridon Papageorgiou, Constantin von Kaisenberg, Hendrik Eismann. Archives of Gynecology and Obstetrics. DOI: 10.1007/s00404-022-06465-9
  • Training of airway management for anesthesia teams – Measurement of transfer into daily work routine by questionnaire. Hendrik Eismann, Thomas Palmaers, Vera Hagemann, Markus Flentje. Journal of Medical Education and Curricular Development. DOI: 10.1177/2F23821205211063363
  • "Entrustable professional activities“ für NotfallsanitäterInnen – eDelphi-Analyse relevanter Versorgungssituationen zur Ausbildung von Handlungskompetenz. Markus Flentje, Sascha Enax, Thomas Albers, Lennart Meyer, Hendrik Eismann. Notfall & Rettungsmedizin. DOI: 10.1007/s10049-021-00970-1

2021

  • Usage of power by different types of trainers in the education of paramedics – evaluation by means of a validated questionnaire. Melanie Misamer, Markus Flentje, Alexander Stötefalke, Hendrik Eismann. GMS Journal for Medical Education. DOI: 10.3205/zma001501
  • Review of emergency paramedic competencies – survey on implementation and frameworks condition by directors of medical emergency services. Stefan Ostmeier, Hendrik Eismann, Thomas Hofmann, Markus Flentje. Der Notarzt. DOI: 10.1055/a-1488-5625
  • Change of collective orientation through an interprofessional training with medical students and student nurses depending on presence and professional group. Markus Flentje, Vera Hagemann, Georg Breuer, Philipp Bintaro, Hendrik Eismann. BMC Medical Education. DOI: 10.1186/s12909-021-02804-7
  • Further development of crew resource management training : Needs assessment by means of teamwork-context analysis in anesthesia and intensive care teams. Hendrik Eismann, Georg Breuer, Markus Flentje. Die Anaesthesiologie. DOI: 10.1007/s00101-022-01170-3
  • Structured evaluation of stress triggers in prehospital emergency medical care - An analysis by questionnaire regarding the professional groups. Hendrik Eismann, Lion Sieg, Thomas Palmaers, Vera Hagemann, Markus Flentje. Der Anaesthesist. DOI: 10.1007/s00101-021-00968-x

2020

  • Transfer of an interprofessional emergency caesarean section training program: using questionnaire combined with outcome data of newborn. Markus Flentje, Hendrik Eismann, Maike Höltje, Vera Hagemann, Lars Brodowski, Constantin von Kaisenberg. Archives of Gynecology and Obstetrics. DOI: 10.1007/s00404-020-05617-z
  • Impact of Simulator-Based Crisis Resource Management Training on Collective Orientation in Anaesthesia: Pre-Post Survey Study With Interprofessional Anaesthesia Teams. Markus Flentje, Hendrik Eismann, Lion Sieg, Vera Hagemann, Lars Friedrich. Journal of Medical Education and Curricular Development:  DOI: 10.1177/2382120520931773
  • Narkose im Rettungsdienst - mehr als nur eine erfolgreiche Intubation. Markus Flentje, Hendrik Fiedel, Hendrik Eismann. Retten! LINK
  • Expectations, training and evaluation of intensive care staff to an interprofessional simulation course in Germany - Development of a relevant training concept. Markus Flentje, Lars Friedrich, Hendrik Eismann, Wolfgang Koppert, Heiner Ruschulte. GMS Journal for Medical Education. DOI: 10.3205/zma001302
  • Changes of collective orientation through a medical student's anaesthesia simulation course - simulation-based training study with non-technical skills debriefing versus medical debriefing. Hendrik Eismann, Thomas Palmaers, Svetlozar Tsvetanov, Vera Hagemann, Markus Flentje DOI: 10.1186/s12909-019-1765-x

2019

  • Instructors for on-the-job training of advanced paramedics - definition of competencies and development of a quality management tool for a "High Responsibility Organization". Markus Flentje, Denise Böhmelt, Lion Sieg, Hendrik Eismann DOI: 10.3205/zma001216
  • Evaluation der Notfallsanitäterprüfung in Niedersachsen Eine subjektive Bewertung aus Sicht von Prüfungsverantwortlichen. Hendrik Eismann, Kersten Enke, Frank Scheinichen, Denise Böhmelt, Markus Flentje. Notfall + Rettungsmedizin. LINK
  • Erlernen „erweiterter Maßnahmen“ in der Ausbildung zum Notfallsanitäter Evaluation von Lernort und subjektivem Kompetenzerwerb. Markus Flentje, Daniel Schulte, André Askamp, Frank Scheinichen, Hendrik Eismann. Notfall + Rettungsmedizin. DOI: 10.1007/s10049-019-0567-3

2018

  • [Care of Patients During Emergency Caesarian Section - Evaluation of Quality Characteristics from the Patients Point of View]. Markus Flentje, Constantin von Kaisenberg, Johannes Achenbach, Hendrik Eismann DOI: 10.1055/a-0756-5380
  • Erweiterte Maßnahmen und interprofessionelle Konflikte nach Einführung des Berufsbildes Notfallsanitäter - Subjektive Umfrage im Rettungsdienstbereich Niedersachsen Markus Flentje, M. Block, Ralf Seebode, Lion Sieg, Hendrik Eismann DOI: 10.1007/s10049-018-0419-6
  • "Lernen im geschützten Umfeld": Implementierung in die Fort- und Weiterbildung Lion Sieg, Lars Friedrich, Hendrik Eismann DOI: 10.1055/s-0043-105259
  • Simulation als Fortbildungsmethode zur Professionalisierung von Teams Markus Flentje, Hendrik Eismann, Lion Sieg, Lars Friedrich, Georg Breuer DOI: 10.1055/s-0043-105261
  • Kompetenzbasierte Ausbildung im "geschützten Umfeld": vom Schonraum zum Realraum Christina Quandt, Lars Friedrich DOI: 10.1055/s-0043-105257

2017

  • Subjektiver Kompetenzgewinn zur Durchführung eines Notfallkaiserschnitts mittels interdisziplinärem Simulationstraining. Markus Flentje, Martin Schott, Anna-Lena Woltemate, Jan-Peter Jantzen DOI: 10.1055/s-0043-111803.
  • Improved success rates using videolaryngoscopy in unexperienced users: a randomized crossover study in airway manikins. Hendrik Eismann, Lion Sieg, Nicola Etti, Lars Friedrich, Christian Schröter, Philipp Mommsen, Christian Zeckey DOI: 10.1186/s40001-017-0268-7

2016

  • Simulator-Based Air Medical Training Program Christoph Life: From Concept to Course. Marcel Winkelmann, Lars Friedrich, Christian Schröter, Andreas Flemming, Hendrik Eismann, Lion  Sieg DOI: 10.1016/j.amj.2016.03.002
  • Simulating a patient's fall as a means to improve routine communication: Joint training for nursing and fifth-year medical students. Markus Flentje, T. Müßel, B. Henzel, JP. Jantzen  DOI: 10.3205/zma001018
  • Ergänzungsprüfung Notfallsanitäter für Rettungsassistenten: Erfahrungen aus einem Jahr Vorbereitung, Schulung und Prüfung. Markus Flentje, Ralf Seebode, Andreas Flemming DOI: 10.1007/s10049-016-0237-7.1

2014

  • Etablierung eines interprofessionellen simulationsgestützten Kreißsaaltrainings. Markus Flentje, Martin Schott, A. Pfützner, JP. Jantzen DOI: 10.1007/s10049-013-1799-2